Lokalopkald Lübeck

de døde.

Men han havde

bare ringet forkert.

– Michael Augustin fra Der Raben Kalender 2024.

Her i Martin Glaz Serups oversættelse, men jeg så også Pierre Joris’ engelske gendigtning, så vel stadig en slags hviskeleg…

Fredag den 7. juni 2024 udkommer Mortens bog 4 på Kornkammer Small Press

Mortens bog 4 udkommer på samme tid som et unikt bogobjekt og i et uendeligt, digitalt oplag til fri download. Det er også en bog – den fjerde – som Martin Glaz Serup har skrevet direkte til én særlig  læser, Morten Søndergaard, i håb om at det partikulære netop i kraft af sin partikularitet kan være interessant for andre end blot de to.

Mortens bog 4  er en liste- og rejsebog, optegnelser fra en pilgrimsfærd, og en auto-etnografisk dokumenterende undersøgelse af hvilken form for litterær yttring listen kan være.

Listerne er sædvanligvis ikke tekster vi læser igen, de skrives til ære for ingen, næsten, de skal bruges en enkelt gang, ofte. På en måde er disse noter, og her tænker jeg særligt på indkøbs- eller to-do-listen, mere private end en dagbog, men modsat dagbogen er de næsten uden autor, ihvertfald uden det første personlige pronomen vi kender så godt fra blandt andet poesien og andre sociale medier. Men man synes man får noget at vide af at læse listerne alligevel; hvad folk køber, hvad de skal, hvad de skriver ned og med og på hvad, deres håndskrift. Det er det man kalder Life Writing, en form for dokumentation af det daglige, levede liv: Huske- og indkøbssedler. På samme tid er de nærmest fuldkomne anonyme og fulde af liv.

Den første Mortens bog udkom i 2006, optegnelserne var en slags forlængelse af en korrespondance der allerede fandt sted og drejede sig om forholdet mellem poesi og politik. I 2011 udkom Mortens bog 2, der er en fortsættelse af korrespondancen, og i en blanding af optegnelse, læsedagbog og særligt citat forfølger tanken om poesi som korrespondanceMortens bog 3 udkom på Morten Søndergaards 50 års fødselsdag i 2014 på samme måde som den foregående bog i ét fysisk eksemplar, konkret i en kuvert der bestod af 50 blade, post-its, postkort, nedskriblede noter, huskesedler og med genrebetegnelsen dagbogMortens bog 4  undersøger genremæssigt listen og rejsen. Her kan man se Mortens bog 4 – the movie.

Her kan man læse forordet til bogen. Bogen selv kan man finde her.

Martin Glaz Serup (født 1978) debuterede i 2002 med digtsamlingen Shylas ansigt, og har siden udgivet i omegnen af 30 bøger: børnebøger, digtsamlinger, essays, monografier og chapbooks. Senest digtsamlingen Uendelige sommer (2020) og børnebøgerne Hvis du møder en bjørn (2021) og Trolden på tredje – og to andre eventyr (2022).

Martin Glaz Serup: Mortens bog 4

Kornkammer Small Press, 89 sider.

Find de andre bøger i serien her:
Mortens bog
Mortens bog 2
Mortens bog 3

hvad står der? – jeg kan
ikke læse min egen
håndskrift længere

den ligner min mors
skrablerier til mig kort
tid før hun døde

jeg tror at jeg sam
menlignede den med brom