Rune Kjær Rasmussen
on October 16, 2021 at 12:29 pm
‘Caliban and the Witch’ af Silvia Federici, som nævnes, er en fremragende bog, som alle kan lære noget af. En anden, som ikke nævnes i artiklen, men som også er relevant i sammenhængen, er ‘Satanic Feminism – Lucifer as the Liberator of Woman in Nineteenth-Century Culture’ af Per Faxneld. Det patriarkalske, når det forsøger at manifestere sig som en giftig magtposition, så gør det det ofte “bedst”, hvis det får lov til at være uimodsagt. (For) mange spørgsmål er ofte måden at vælte enhver magt på, om ikke andet så inde i en selv først. Lucifer er derfor en, måske for nogen, overraskende god, metaforisk figur, eller et reelt levende væsen ifølge nogens overbevisning/oplevelse, at bruge i forhold til selvbestaltede autoriteter med hans enkle men kraftfulde benægtelse af at ville/skulle tjene “Gud”: ‘Non serviam’, (Jeg tjener ingen).
Hvad er arbejde? Hvem (eller hvad) arbejder jeg for og hvorfor eller hvorfor ikke? Og hvad opfattes som arbejde eller ej af et omkringliggende samfund er ekstremt vigtige spørgsmål at stille sig selv.
Fremragende artikel, simpelthen! Enhver der har holdt et nedfaldsæble i sine hænder, ved, at sorgen findes lige dér: imellem hænderne.
‘Caliban and the Witch’ af Silvia Federici, som nævnes, er en fremragende bog, som alle kan lære noget af. En anden, som ikke nævnes i artiklen, men som også er relevant i sammenhængen, er ‘Satanic Feminism – Lucifer as the Liberator of Woman in Nineteenth-Century Culture’ af Per Faxneld. Det patriarkalske, når det forsøger at manifestere sig som en giftig magtposition, så gør det det ofte “bedst”, hvis det får lov til at være uimodsagt. (For) mange spørgsmål er ofte måden at vælte enhver magt på, om ikke andet så inde i en selv først. Lucifer er derfor en, måske for nogen, overraskende god, metaforisk figur, eller et reelt levende væsen ifølge nogens overbevisning/oplevelse, at bruge i forhold til selvbestaltede autoriteter med hans enkle men kraftfulde benægtelse af at ville/skulle tjene “Gud”: ‘Non serviam’, (Jeg tjener ingen).
Hvad er arbejde? Hvem (eller hvad) arbejder jeg for og hvorfor eller hvorfor ikke? Og hvad opfattes som arbejde eller ej af et omkringliggende samfund er ekstremt vigtige spørgsmål at stille sig selv.